czwartek, 30 listopada 2017

30/11/17 co zrobić, gdy brakuje nam kreatywności?


Praca freelancera ma wiele zalet, przede wszystkim jeśli chodzi o kwestie czasowe. Sama decydujesz o tym, kiedy wykonasz dane zadanie, nie stresujesz się, że zaraz spóźnisz się na autobus do pracy lub że znowu będziesz siedzieć w biurze nadprogramowe godziny. Odkąd pracuję zdalnie mam wrażenie, że to najlepsza forma zatrudnienia dla mnie. Wreszcie mam czas dla siebie i swoich pasji. Nie zaniedbuję wielu rzeczy, a także jestem o wiele bardziej zorganizowana. A skoro o organizacji mowa...
Niestety to kluczowa cecha freelancera, która musi opanować do perfekcji. Bez niej nie tylko nie będzie w stanie uporać się z wykonaniem zawodowych obowiązków, ale również funkcjonować w szarej, codziennej rzeczywistości (np. ugotować obiad, zrobić pranie lub pójść na zakupy). 



Co jednak, gdy brakuje nam kreatywności?
W większości przypadków praca freelancera wiąże się z umiejętnościami kreatywnymi (wykonaniem grafik, projektów artystyczno-muzycznych, napisaniem artykułu). To od naszych pomysłów zależy ilość kolejnych zleceń, a także jakość portfolio, prezentującego naszą pracę. Bez wątpienia więc kreatywność to oprócz samoorganizacji i dyscypliny, jedna z kluczowych cech charakteru pożądana w zdalnym zawodzie. Co zrobić, gdy zauważamy jej spadek lub całkowity brak? 

Przede wszystkim nie panikować. Wiem, że łatwo się mówi, a brak weny trwający przez dłuższy okres potrafi bardzo frustrować. Jednak dodatkowy stres z pewnością nie sprawi, że nowe pomysły narodzą się nam w głowie w ekspresowym tempie. Wręcz przeciwnie, stres paraliżuje i nie pozwala trzeźwo myśleć. 


Zamiast tego weź głęboki oddech i sięgnij wstecz
...do swoich wcześniejszych prac, zleceń, projektów. Zobacz co do tej pory udało Ci się stworzyć i z jakim skutkiem. Poświęć równą ilość swojej uwagi zarówno na te rzeczy, które okazały się wielkim sukcesem, jak i te będące źródłem krytyki. Często tak robię, gdy nie mogę znaleźć źródła inspiracji. To pozwala mi spojrzeć na moją dotychczasową pracę z większej perspektywy i oszacować w myślach jakie umiejętności opanowałam, a nad czym zdecydowanie powinnam jeszcze popracować. 


Nic na siłę! 
Stephen King, autor bestselerowych książek m.in. Zielonej Mili, często powtarzał, że nie ma sposobu, by wszystkich zadowolić. Zawsze znajdzie się ktoś, kto skrytykuje i doceni Twoją pracę. Nie ma więc możliwości, by stworzyć coś idealnego dla wszystkich, nie warto więc się tym przejmować. Praca we własnym tempie bez presji czasu (mam tutaj na myśli deadline, które podstępnie czyhają gdzieś tam z tyłu głowy) sprawia, że tworzą się wtedy najlepsze rzeczy. 


Inspirację znajdziesz wszędzie
Dlatego nie bój się czasem odpuścić i iść na dłuższy spacer do parku. Odetchnij, pozwól sobie odpocząć, zdystansować się do codziennych obowiązków. Zrelaksowany umysł potrafi przynieść nam nowe pomysły w najmniej oczekiwanym momencie! Już wiele razy się o tym przekonałam.


A jakie są Wasze sposoby na radzenie sobie z brakiem kreatywności? Piszcie! Chętnie poczytam i zastosuję u siebie!

pics. Michał

blazer - Wallis
pants - Zara
shoes - Primark

Podziel się tym wpisem!

7 komentarzy

  1. bardzo fajny wpis, podoba mi się to jak Ty sobie z tym radzisz :) ja najczęściej kiedy nie mam weny po prostu zwalniam, odpoczywam, daje sobie czas. :)
    obserwuję i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasami tej kreatywności nam zabranie, ale trzeba wziąć głęboki oddech, supokoić się i samo przyjdzie :)
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobre rady :) Przy okazji ekstra buciki :)

    PurpurowyKsiezyc

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne rady.
    Mam takie dni, gdy dałabym wszystko by pracować z domu, ale potem zastanawiam się czy właśnie potrafiłabym sama siebie dyscyplinować.

    OdpowiedzUsuń
  5. tej organizacji mi ostatnio brakuje niestety..
    pozdrawiam cieplutko :))
    woman-with-class.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio na zajęciach szkolnych z psychologiem mieliśmy o kreatywności :)

    Kiudlis.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Dokładnie nie warto robic nic na sile ;)
    Klikniesz w linki w nowym poście bede wdzięczna:)

    OdpowiedzUsuń